Tegenwoordig schrijven kinderen steeds minder op school. In groep 3 worden alle letters aangeboden, voor de kerstvakantie horen de kinderen al het hele alfabet te kunnen schrijven. Het liefst volgens het juiste letterspoor (richting van de letter) en al met meerdere letters aan elkaar bij het maken van woordjes.
Voor sommige kinderen gaat het tempo veel te snel, omdat het niet alleen het schrijven is wat nieuw wordt aangeboden op school. Maar ook het leren lezen en rekenen, en op sommige scholen zelfs al Engels. Zoveel nieuwe dingen, het brein loopt helemaal over. Door het hoge tempo in de klas krijgen veel kinderen o.a. een onleesbaar handschrift.
Na groep 4 wordt er steeds minder geschreven. Ondanks tegenwoordig veel digitaal gaat, is het leren schrijven wel een belangrijke vaardigheid. Zo ondersteunt het leren lezen en maakt het vloeiend schrijven verbindingen in de hersenen. Daarnaast worden de eindexamens gewoon nog schriftelijk afgenomen. Belangrijk dus om te zorgen voor een leesbaar handschrift.
Schrijven is dus zowel een cognitieve als een motorische vaardigheid. Het stukje motoriek behoort bij het vakgebied van de kinderfysiotherapeut. Wat zien wij dan zoal bij kinderen met hulpvragen rondom het schrijven? Een aantal voorbeelden van hulpvragen die wij zien op de praktijk:
De praktijk heeft korte lijnen met alle scholen in de regio. Daarnaast zijn wij op verschillende scholen een dag(deel) aanwezig om school gerelateerde hulpvragen te zien. Met daarbij korte lijnen met de leerkracht om dingen te bespreken of een observatie te kunnen doen in de klas.
Wat kan je zelf doen om te zorgen voor een leesbaar handschrift?
Bij twijfels of vragen rondom de fijne motoriek of specifieke voor school relateerde hulpvragen, kunt u uw kind aanmelden via onze website en laat de kinderfysiotherapeut meekijken en jullie adviseren.